Microsoft har nylig gitt ut en ny rapport om bruken av KI fremover, og selv om begrepene de bruker kan høres ut som science fiction, er dette allerede virkeligshetsnært for mange norske virksomheter. AI-agenter begynner å bli svært nyttige og effektive hjelpemidler, og ansatte som er "agent bosses" i selskaper som drives som "frontier firms" er antageligvis ikke langt frem i tid for de mest innovative selskapene.
Microsoft beskriver frontier firms som "structured around on-demand intelligence and powered by “hybrid” teams of humans + agents, these companies scale rapidly, operate with agility, and generate value faster." Med andre ord en "KI først"-tankegang som styrende prinsipp, men hvor menneskene bak styrer selskapet og utvikler strategi og forretningsmodeller på gamlemåten. Det er ingen blind tillit til KI som ligger bak, men en pragmatisk holdning til at bruk av nye verktøy er smart og lønnsomt. Microsoft mener også at alle snart vil bli en "agent boss", mao. at ansatte har sin egne KI-agenter. KI-agentene blir en del av teamene som digitale kollegaer, som tar på seg spesifikke oppgaver etter menneskelig instruksjon – for eksempel en forskningsagent som lager en markedsføringsstrategi. I første fase gir agenten den ansatte nye ferdigheter og frigjør tid til å utføre mer verdifullt arbeid. I neste fase setter mennesker retningen for agenter som driver hele forretningsprosesser og arbeidsflyter, og sjekker inn ved behov. Spørsmålet er hva som blir den optimale "human - agent ratio"? Les hele rapporten her. Comments are closed.
|
BloggBerit Lid Scharff er partner i Inlustro Consulting. Berit er opptatt av nyskapning og bærekraft i næringslivet og skriver spesielt om hvordan innovative gründerbedrifter kan klare overgangen fra genial idé til vellykket kommersialisering. Kategori
All
Arkiv
April 2025
|