Verden har mistet en stor kapasitet og et godt menneske i Hans Rosling, og jeg ønsker å dele en dokumentar fra BBC World Service om mannen som har fått en halv verden til å se hele verden på en ny måte. Viktig, underholdene og nyttig for gründere, sosiale entreprenører - og absolutt alle andre. Hør på podcasten Hans Rosling - the Extraordinary Life of a Statistical Guru her eller se én av hans fabelaktige fremstillinger av klodens tilstand, slik den faktisk er, i TED-videoen nedenfor. Simon Sinek i intervju fra den 28. desember om "Millenials" - de som er født fra midten av åttitallet og som ikke nødvendigvis er lette å lede. Interessant dialog mellom Tom Bilyeu fra Inside Quest med Sinek (kjent fra Ted med Start with Why) om hva som kjennetegner denne gruppen når de blir ansatte. Anbefaler et lite avbrekk & en kopp kaffe med denne videoen. Henrik Lid Scharff i Inlustro er også daglig leder og co-founder i Salcape, et clean tech-selskap med en ny teknologi som kan bidra til å løse klimakrisen. God og fyldig artikkel av Odd Richard Valmot i Teknisk Ukeblad om selskapet og teknologien.
Les artikkelen "Har det norske selskapet funnet teknologien som effektivt kan hente CO2 fra avgasser?" En god visjon er ikke bare et fyrtårn langt der fremme, ei heller en abstrakt aspirasjon eller drøm. Den er først og fremst et beslutningsverktøy i hverdagen som viser retning for alle ansatte i en organisasjon. En god visjon skal gjøre det lettere å ta store og små beslutninger - hver dag.
Prosessen med å lage en god markedsstrategi kan virke overveldende, spesielt som gründerselskap med tusen ting som "haster mest". Jeg ønsker å avmystifisere hva som trengs for å få til en god markedsplan, for det handler først og fremst om sunn fornuft. Når planen først er på plass, er det for øvrig kun én ting som gjelder: Beinhard implementering. En velfungerende markedsstrategi gjør det lettere å ta beslutninger i hverdagen, slik at man oppnår det man ønsker - uten å investere mer penger enn det som er nødvendig. Jeg har laget en infografikk som enkelt viser 12 trinn til en effektiv markedsstrategi.
Hvordan ser et perfekt "pitch deck" ut? I samarbeid med Harvard Business School har gründerselskapet DocSend undersøkt 200 presentasjoner og intervjuet 58 amerikanske investorer. De gjorde flere interessante funn, blant annet at en investor i gjennomsnitt bruker 3 minutter og 44 sekunder på å lese et "pitch deck". Det tok i gjennomsnitt 12 uker med 40 investormøter å gjennomføre en salgsrunde. Og at det er noen spesielle kjennetegn ved presentasjonene som lykkes. Det kan være greit å ta med seg også for norske gründere. Se undersøkelsen og les artikkelen i Tech Crunch her.
I dag var det norsk finale av Climate Launchpad, Europas største idékonkurranse for klimaløsninger. Henrik Lid Scharff i Inlustro Consulting er co-founder av teknologiselskapet Salcape, som har utviklet ny teknologi for karbonfangst. Salcapes løsning vant konkurransen i Norge, og selskapet går nå videre til den europeiske Climate Launchpad-finalen i oktober. Gratulerer!
Funders and Founders med ny artikkel om hva du bør gjøre hvis du ikke ønskere å skalere selskapet. Eller eventuelt gjøre det motsatte hvis vekst er et mål... og med tips til hva selskaper som har lykkes gjorde.
Viktige spørsmål alle gründere burde stille seg for å validere om ideen og selskapet er liv laga.
Det har aldri vært enklere å bli gründer - i hvert fall når man tenker på hva slags digitale verktøy som er til rådighet for å drive og markedsføre virksomheten. Nedenfor er en (ufullstendig) liste over god, gratis programvare som fungerer strålende for oppstartbedrifter, hvor både tid og penger er begrensede ressurser. Verktøyene er tried, tested & loved - og det er ingen økonomisk tilknytning som ligger bak anbefalingene. MailChimp - for effektiv database-markedsføring av nyhetsbrev, epost, pressemeldinger mm.
PicMonkey - bilderedigeringsverktøy som gjør det enkelt å justere bilder til bruk på f.eks. nettsiden. Zoho - CRM-program for å holde styr på kunder og kontakter. Conta - regnskapshåndtering for små bedrifter. Weebly - enkelt verktøy for å lage nettsider (malbasert). Hootsuite - for å holde styr på bedriftens aktiviteter på sosiale medier. Pictochart - for å lage god infografikk Trello - prosjektstyring for team. Evernote - avansert huskeliste for styring av tid og prosjekter. Dropbox - for å lagre dokumenter. ... og selvsagt Google Analytics for å måle trafikken på nettsiden. |
BloggBerit Lid Scharff er partner i Inlustro Consulting. Berit er opptatt av nyskapning og bærekraft i næringslivet og skriver spesielt om hvordan innovative gründerbedrifter kan klare overgangen fra genial idé til vellykket kommersialisering. Kategori
All
Arkiv
September 2024
|