Innovasjon Norge etterlyser gründernes plan for hvordan produktene skal selges - en strategi for kommersialisering. "Vi vet at en god idé er en forutsetning, men det ikke tilstrekkelig. Det må være noe mer for å komme til markedet. Det er dette med markedsorientering!", sier divisjonsdirektør Hans Martin Vikdal i Innovasjon Norge. Les hele artikkelen her.
Innovasjon i markedsføringen kan skje på mange måter og er mer enn kreative budskap og kampanjer. Les om "15 types of innovation" - stjålet fra "The Gentle Art of Smart Stealing".
Søkemotoroptimalisering er ikke enkelt. SEO-mannen gjør det litt enklere å forstå - så gjelder det bare å gjøre som han sier. Klikk her for å se en underholdende tegneserie som forklarer hva som trengs.
Det har aldri vært enklere å bli gründer - i hvert fall når man tenker på hva slags digitale verktøy som er til rådighet for å drive og markedsføre virksomheten. Nedenfor er en (ufullstendig) liste over god, gratis programvare som fungerer strålende for oppstartbedrifter, hvor både tid og penger er begrensede ressurser. MailChimp - for effektiv database-markedsføring av nyhetsbrev, epostkampanjer, pressemeldinger mm.
PicMonkey - bilderedigeringsverktøy som gjør det enkelt å justere bilder til bruk på f.eks. nettsiden. Zoho - CRM-program for å holde styr på kunder og kontakter. Conta - regnskapshåndtering for små bedrifter. Weebly - enkelt verktøy for å lage nettsider (malbasert). Hootsuite - for å holde styr på bedriftens aktiviteter på sosiale medier. Asana - prosjektstyring for team. Evernote - avansert huskeliste for styring av tid og prosjekter. Dropbox - for å lagre dokumenter. ... Og selvsagt Google Analytics for å måle trafikken på nettsiden. |
BloggBerit Lid Scharff er partner i Inlustro Consulting. Berit er opptatt av nyskapning og bærekraft i næringslivet og skriver spesielt om hvordan innovative gründerbedrifter kan klare overgangen fra genial idé til vellykket kommersialisering. Kategori
All
Arkiv
April 2024
|