Prosessen med å lage en god markedsstrategi kan virke overveldende, spesielt som gründerselskap med tusen ting som "haster mest". Jeg ønsker å avmystifisere hva som trengs for å få til en god markedsplan, for det handler først og fremst om sunn fornuft. Når planen først er på plass, er det for øvrig kun én ting som gjelder: Beinhard implementering. En velfungerende markedsstrategi gjør det lettere å ta beslutninger i hverdagen, slik at man oppnår det man ønsker - uten å investere mer penger enn det som er nødvendig. Jeg har laget en infografikk som enkelt viser 12 trinn til en effektiv markedsstrategi.
Hvordan ser et perfekt "pitch deck" ut? I samarbeid med Harvard Business School har gründerselskapet DocSend undersøkt 200 presentasjoner og intervjuet 58 amerikanske investorer. De gjorde flere interessante funn, blant annet at en investor i gjennomsnitt bruker 3 minutter og 44 sekunder på å lese et "pitch deck". Det tok i gjennomsnitt 12 uker med 40 investormøter å gjennomføre en salgsrunde. Og at det er noen spesielle kjennetegn ved presentasjonene som lykkes. Det kan være greit å ta med seg også for norske gründere. Se undersøkelsen og les artikkelen i Tech Crunch her.
|
BloggBerit Lid Scharff er partner i Inlustro Consulting. Berit er opptatt av nyskapning og bærekraft i næringslivet og skriver spesielt om hvordan innovative gründerbedrifter kan klare overgangen fra genial idé til vellykket kommersialisering. Kategori
All
Arkiv
April 2024
|