Tesla har avsatt hele markedsavdelingen i USA på 40 personer etter bare 4 måneder. "Altfor generisk", sa Elon Musk om annonseringen. "Det kunne ha vært hvilken som helst bil". Les hele artikkelen i Marketing Week.
Hvordan kan denne saken hjelpe oss til å forstå hva som er god og dårlig markedsføring? Trenger man egentlig en markedsavdeling? Jo, det er en god idé å drive markedsarbeid hvis man vil bli sett og hørt, men saken bekrefter i hvert fall hva jeg selv tenker om markedsføring for de aller fleste selskaper: Det er mye bedre å bruke tid og penger på spisset kommunikasjon mot bestemte målgrupper i nøye utvalgte kanaler, enn å drive generisk markedsføring i mange kanaler. Det siste er stort sett bortkastede ressurser. Hvis man ikke kan måle resultatene innenfor for en rimelig tidsperiode, kan man ikke regne med at det "virker". Resultater bør heller måles i tall (antall leads, pipeline, nedlastinger/bruk, gjenkjøp/oppsalg, nye kunder/medlemmer/støttespillere/prosjekter), enn i "opplevelse av merke/selskap/organisasjon". Kundelojalitet er også en vesentlig faktor. Markedsføring i egeneide markedskanaler med løsninger som fremmer lojalitet, er smartere enn stadige investeringer hos de store annonseringsmotorene. Man kommer kanskje ikke unna Google, Facebook o.a. for å tiltrekke seg førstegangskunder, men hvorfor ikke ta over selv når det er gjort? Lojalitetsplattformer er en billig og effektiv form for markedsføring. Og ikke minst viktig - den beste markedsføringen er bekreftelse og gjentagelse (gjerne på nye måter, men allikevel grunnleggende det samme igjen og igjen) av et verdibudskap som er unikt for hvert selskap. Markedsføringen av akkurat det selskapet bør da naturlig nok også være unik. |
BloggBerit Lid Scharff er partner i Inlustro Consulting. Berit er opptatt av nyskapning og bærekraft i næringslivet og skriver spesielt om hvordan innovative gründerbedrifter kan klare overgangen fra genial idé til vellykket kommersialisering. Kategori
All
Arkiv
April 2024
|