Inlustro
  • Forside
  • Tjenester
  • Problemløsning
  • Om oss
  • Kontakt
  • Blogg
  • English

LES BLOGG

Hvorfor sparket Elon Musk hele markedsavdelingen i Tesla?

30/4/2024

 
Tesla har avsatt hele markedsavdelingen i USA på 40 personer etter bare 4 måneder. "Altfor generisk", sa Elon Musk om annonseringen. "Det kunne ha vært hvilken som helst bil". Les hele artikkelen i Marketing Week.
​

Hvordan kan denne saken hjelpe oss til å forstå hva som er god og dårlig markedsføring? Trenger man egentlig en markedsavdeling?

Jo, det er en god idé å drive markedsarbeid hvis man vil bli sett og hørt, men saken bekrefter i hvert fall hva jeg selv tenker om markedsføring for de aller fleste selskaper: Det er mye bedre å bruke tid og penger på spisset kommunikasjon mot bestemte målgrupper i nøye utvalgte kanaler, enn å drive generisk markedsføring i mange kanaler. Det siste er stort sett bortkastede ressurser. Hvis man ikke kan måle resultatene innenfor for en rimelig tidsperiode, kan man ikke regne med at det "virker". Resultater bør heller måles i tall (antall leads, pipeline, nedlastinger/bruk, gjenkjøp/oppsalg, nye kunder/medlemmer/støttespillere/prosjekter), enn i "opplevelse av merke/selskap/organisasjon". 

Kundelojalitet er også en vesentlig faktor. Markedsføring i egeneide markedskanaler med løsninger som fremmer lojalitet, er smartere enn stadige investeringer hos de store annonseringsmotorene. Man kommer kanskje ikke unna Google, Facebook o.a. for å tiltrekke seg førstegangskunder, men hvorfor ikke ta over selv når det er gjort? Lojalitetsplattformer er en billig og effektiv form for markedsføring.

Og ikke minst viktig - den beste markedsføringen er bekreftelse og gjentagelse (gjerne på nye måter, men allikevel grunnleggende det samme igjen og igjen) av et verdibudskap som er unikt for hvert selskap. Markedsføringen av akkurat det selskapet bør da naturlig nok også være unik.
Picture

    Blogg

    Berit Lid Scharff er partner i Inlustro Consulting. Berit er opptatt av nyskapning og bærekraft i næringslivet og skriver spesielt om hvordan innovative gründerbedrifter kan klare overgangen fra genial idé til vellykket kommersialisering.

    Hun ønsker å være en bidragsyter i innovative miljøer ved å gi banebrytende produkter, organisasjoner og løsninger den markedsføringen og oppmerksomheten de fortjener.


    Kategori

    All
    Account Based Marketing
    Budskap
    Content Marketing
    Forretningsutvikling
    GDPR
    Gründer
    Innovasjon
    Investor
    Kommunikasjon
    Kreativitet
    Kultur
    Ledelse
    Markedsføring
    Marketing Automation
    Millenials
    Posisjonering
    Samfunnsansvar
    Search Engine Optimization
    SEO
    Sosiale Medier
    Startup
    Strategi


    Arkiv

    April 2025
    March 2025
    September 2024
    April 2024
    January 2024
    October 2023
    June 2023
    July 2022
    June 2022
    December 2021
    October 2021
    September 2021
    February 2021
    December 2020
    October 2020
    August 2020
    July 2020
    June 2020
    March 2020
    December 2019
    October 2019
    August 2019
    July 2019
    March 2019
    January 2019
    December 2018
    September 2018
    May 2018
    January 2018
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    June 2017
    April 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    June 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014
    August 2014
    July 2014
    June 2014
    May 2014
    April 2014
    March 2014

© 2013-2025 Inlustro
I  Forside  I  Tjenester   I  Problemløsning   I  Om oss   I  Kontakt   I  Blogg  I  Personvernerklæring  I 
  • Forside
  • Tjenester
  • Problemløsning
  • Om oss
  • Kontakt
  • Blogg
  • English