Inlustro
  • Forside
  • Tjenester
  • Problemløsning
  • Om oss
  • Kontakt
  • Blogg
  • English

LES BLOGG

Hvordan få mest mulig ut av marketing automation?

10/9/2018

 
Marketing automation, eller automatisert markedsføring, er et veldig godt verktøy for å 1) samle inn nye leads, 2) skalere og profesjonalisere markedsarbeidet, 3) sørge for å ikke være irriterende for målgruppen (du tiltrekker deg folk med godt innhold i stedet for å dytte markedsføring ut - mao. "pull vs push marketing") og sist, men ikke minst 4) lære mer om hva markedet er interessert i.

I praksis er marketing automation enkle oppsett og maler som gjør at en mottager automatisk får noe han eller hun ber om, fra for eksempel en nettside. Man kan også sette opp arbeidsflyt i programmet man har valgt, som gjør at mottageren får annet relevant innhold etter enn viss tid, blir invitert til seminarer, blir bedt om å svare på en survey/undersøkelse, følges opp av noen i selskapet osv. Det finnes mange muligheter, men det enkle kan ofte være det beste, også her.

Noen tips dersom dere tenker på å starte med marketing automation:

1. Sørg for integrering med CRM
Pass på å velge en leverandør som integrerer godt med CRM-programmet selskapet benytter. Hvis ikke, ender man i praksis med to databaser som skal vedlikeholdes. Det er vanskelig nok å holde styr på én.

2. Sørg for god "due diligence" ved valg av leverandør
Sjekk flere leverandører. Det er mange å velge mellom. Husk at mange sier at de tilbyr marketing automation, mens det i praksis begrenser seg til mer eller mindre avansert epost-utsending. Velg noen som har holdt på en stund, som tilbyr vid funksjonalitet og som har god opplæring og support. Når man først har valgt, er man "stuck", for det er en betydelig byttekostnad - mer mht tid & ressurser enn i kroner & øre.

3. Sett av tilstrekkelig budsjett
Marketing automation koster - ikke start dersom det ikke er godt rom i markedsbudsjettet. Pris per år: 50-100 000 kroner hos leverandørene som leverer gode og komplette løsninger. Dette er den rene abonnementsavgiften, og det påløper gjerne CRM-bistand og andre kostnader i tillegg. Igjen, se an behovet. Dersom selskapet egentlig bare trenger å få sendt ut eposter på en god måte, er det mye enklere og billigere å bruke for eksempel MailChimp.

4. Sett av tid - og ha flinke folk til å gjøre jobben
Marketing automation tar tid. Det finnes ingen automatikk i å SETTE OPP marketing automation-flyten, ironisk nok. Det er svært manuelt og nitidig arbeid. Design og logikk er viktig, en gjennomtenkt strategi likeså. Sørg for å ha tilstrekkelige ressurser enten internt eller eksternt som forstår hva automatisert markedsføring er - og hva det kan gjøre for selskapet.

Følger man disse enkle kjørereglene, kan marketing automation bli et kraftfullt verktøy.


Noen tilbydere som leverer gode tjenester på mer eller mindre samme nivå:
Hubspot
ClickDimensions
Marketo
Pardot (SFDC)
... men det finnes mange, mange andre. Det er flust av evalueringer av de ulike løsningene på nettet, ref. punkt 2.

Ta gjerne kontakt med meg dersom dere har spørsmål eller trenger råd. Lykke til!
Picture

    Blogg

    Berit Lid Scharff er partner i Inlustro Consulting. Berit er opptatt av nyskapning og bærekraft i næringslivet og skriver spesielt om hvordan innovative gründerbedrifter kan klare overgangen fra genial idé til vellykket kommersialisering.

    Hun ønsker å være en bidragsyter i innovative miljøer ved å gi banebrytende produkter, organisasjoner og løsninger den markedsføringen og oppmerksomheten de fortjener.


    Kategori

    All
    Account Based Marketing
    Budskap
    Content Marketing
    Forretningsutvikling
    GDPR
    Gründer
    Innovasjon
    Investor
    Kommunikasjon
    Kreativitet
    Kultur
    Ledelse
    Markedsføring
    Marketing Automation
    Millenials
    Posisjonering
    Samfunnsansvar
    Search Engine Optimization
    SEO
    Sosiale Medier
    Startup
    Strategi


    Arkiv

    April 2025
    March 2025
    September 2024
    April 2024
    January 2024
    October 2023
    June 2023
    July 2022
    June 2022
    December 2021
    October 2021
    September 2021
    February 2021
    December 2020
    October 2020
    August 2020
    July 2020
    June 2020
    March 2020
    December 2019
    October 2019
    August 2019
    July 2019
    March 2019
    January 2019
    December 2018
    September 2018
    May 2018
    January 2018
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    June 2017
    April 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    June 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014
    August 2014
    July 2014
    June 2014
    May 2014
    April 2014
    March 2014

© 2013-2025 Inlustro
I  Forside  I  Tjenester   I  Problemløsning   I  Om oss   I  Kontakt   I  Blogg  I  Personvernerklæring  I 
  • Forside
  • Tjenester
  • Problemløsning
  • Om oss
  • Kontakt
  • Blogg
  • English