Jeg har utviklet en modell som jeg ofte benytter i workshop med nye kunder som ønsker en revisjon av markedsstrategien. Modellen, som kan kalles "Den hellige treenighet for markedsføring", angir hva som egentlig trengs når man skal lykkes med en kommunikasjons- og markedsstrategi. Dette er i grunnen ikke så veldig mystisk, men veldig ofte blander man snørr og barter, slik at man egentlig bare gjennomfører ett eller to elementer av det som trengs for å få resultater fra markedsarbeidet. Da kan både innsats og investerte midler være bortkastet. Det blir som å bake en kake, det blir ikke noe særlig ut av den hvis du ikke tar med alle ingrediensene.
Den hellige treenighet består av 3 elementer:
Innhold - det vi skaper. Det være seg tekster, filmer, pressemeldinger, eposter, produktark, presentasjoner, kundereferanser osv. Mange tenker at det er tilstrekkelig å lage masse flott innhold, så løser det seg selv. Det gjør ikke det. For det første må innholdet være relevant for målgruppen - kvalitet fremfor kvantitet. For det andre hjelper det lite hvis ingen ser det du lager. Distribusjon - faktisk spredning av innholdet i ulike markedskanaler. Nettsiden, presseoppslag, messer og konferanser med stand eller som taler, rapporter fra analytikere, salgsmøter, epost-kampanjer osv. Mange tenker at det gjelder å spre det man har så mange steder som mulig. Det betyr ofte at man sprer dårlig innhold i for mange kanaler, til altfor høy kostnad. Dessuten er det liten vits i å være "overalt" dersom målgruppen ikke er det. Hvis nøkkelkunden ikke er på twitter, hvorfor skal du? Struktur - hvordan vi sørger for at innholdet vi har laget og distribusjonskanalene vi benytter ikke blir "on-offs", men derimot skalerer. Mange gjør en iherdig innsats med både innhold og distribusjon, men glemmer at det er lurt å sørge for at ting skjer litt mer av seg selv neste gang. Dette elementet handler om såkalt "marketing automation" og om CRM-systemer og nettsider som gjør skalering mulig. Her er det mye å hente. Når det er sagt, er det svært lite automatisk å sette opp marketing automation, tvert imot krever det både tid, forretningsinnsikt og en viss investering. Men det er verdt det på sikt. I bunnen bør det naturligvis ligge en god visjon for selskapet, tydelige mål og KPI'er, klar selskapsstrategi, en sterk visuell og språklig profil og ikke minst en positiv bedriftskultur. Så enkelt, men akk så vanskelig. Men det får vi snakke om en annen gang. Se gjerne på vedlagte presentasjon over hva som typisk ligger i de tre elementene for et B2B-selskap. Ta gjerne kontakt hvis du ønsker mer utfyllende informasjon om denne måten å tenke på. Lykke til! Comments are closed.
|
BloggBerit Lid Scharff er partner i Inlustro Consulting. Berit er opptatt av nyskapning og bærekraft i næringslivet og skriver spesielt om hvordan innovative gründerbedrifter kan klare overgangen fra genial idé til vellykket kommersialisering. Kategori
All
Arkiv
September 2024
|