Inlustro
  • Forside
  • Tjenester
  • Problemløsning
  • Om oss
  • Kontakt
  • Blogg
  • English

LES BLOGG

Hva jeg snakker om når jeg snakker om markedsføring

8/10/2017

 
Jeg har utviklet en modell som jeg ofte benytter i workshop med nye kunder som ønsker en revisjon av markedsstrategien. Modellen, som kan kalles "Den hellige treenighet for markedsføring", angir hva som egentlig trengs når man skal lykkes med en kommunikasjons- og markedsstrategi. Dette er i grunnen ikke så veldig mystisk, men veldig ofte blander man snørr og barter, slik at man egentlig bare gjennomfører ett eller to elementer av det som trengs for å få resultater fra markedsarbeidet. Da kan både innsats og investerte midler være bortkastet. Det blir som å bake en kake, det blir ikke noe særlig ut av den hvis du ikke tar med alle ingrediensene. 

Den hellige treenighet består av 3 elementer:
  • INNHOLD
  • DISTRIBUSJON
  • STRUKTUR

Innhold - det vi skaper. Det være seg tekster, filmer, pressemeldinger, eposter, produktark, presentasjoner, kundereferanser osv. Mange tenker at det er tilstrekkelig å lage masse flott innhold, så løser det seg selv. Det gjør ikke det. For det første må innholdet være relevant for målgruppen - kvalitet fremfor kvantitet. For det andre hjelper det lite hvis ingen ser det du lager.

Distribusjon - faktisk spredning av innholdet i ulike markedskanaler. Nettsiden, presseoppslag, messer og konferanser med stand eller som taler, rapporter fra analytikere, salgsmøter, epost-kampanjer osv. Mange tenker at det gjelder å spre det man har så mange steder som mulig. Det betyr ofte at man sprer dårlig innhold i for mange kanaler, til altfor høy kostnad. Dessuten er det liten vits i å være "overalt" dersom målgruppen ikke er det. Hvis nøkkelkunden ikke er på twitter, hvorfor skal du?

Struktur - hvordan vi sørger for at innholdet vi har laget og distribusjonskanalene vi benytter ikke blir "on-offs", men derimot skalerer. Mange gjør en iherdig innsats med både innhold og distribusjon, men glemmer at det er lurt å sørge for at ting skjer litt mer av seg selv neste gang. Dette elementet handler om såkalt "marketing automation" og om CRM-systemer og nettsider som gjør skalering mulig. Her er det mye å hente. Når det er sagt, er det svært lite automatisk å sette opp marketing automation, tvert imot krever det både tid, forretningsinnsikt og en viss investering. Men det er verdt det på sikt.

I bunnen bør det naturligvis ligge en god visjon for selskapet, tydelige mål og KPI'er, klar selskapsstrategi, en sterk visuell og språklig profil og ikke minst en positiv bedriftskultur. Så enkelt, men akk så vanskelig. Men det får vi snakke om en annen gang.

Se gjerne på vedlagte presentasjon over hva som typisk ligger i de tre elementene for et B2B-selskap. Ta gjerne kontakt hvis du ønsker mer utfyllende informasjon om denne måten å tenke på. Lykke til!


Picture

Comments are closed.

    Blogg

    Berit Lid Scharff er partner i Inlustro Consulting. Berit er opptatt av nyskapning og bærekraft i næringslivet og skriver spesielt om hvordan innovative gründerbedrifter kan klare overgangen fra genial idé til vellykket kommersialisering.

    Hun ønsker å være en bidragsyter i innovative miljøer ved å gi banebrytende produkter, organisasjoner og løsninger den markedsføringen og oppmerksomheten de fortjener.


    Kategori

    All
    Account Based Marketing
    Budskap
    Content Marketing
    Forretningsutvikling
    GDPR
    Gründer
    Innovasjon
    Investor
    Kommunikasjon
    Kreativitet
    Kultur
    Ledelse
    Markedsføring
    Marketing Automation
    Millenials
    Posisjonering
    Samfunnsansvar
    Search Engine Optimization
    SEO
    Sosiale Medier
    Startup
    Strategi


    Arkiv

    April 2025
    March 2025
    September 2024
    April 2024
    January 2024
    October 2023
    June 2023
    July 2022
    June 2022
    December 2021
    October 2021
    September 2021
    February 2021
    December 2020
    October 2020
    August 2020
    July 2020
    June 2020
    March 2020
    December 2019
    October 2019
    August 2019
    July 2019
    March 2019
    January 2019
    December 2018
    September 2018
    May 2018
    January 2018
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    June 2017
    April 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    June 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014
    August 2014
    July 2014
    June 2014
    May 2014
    April 2014
    March 2014

© 2013-2025 Inlustro
I  Forside  I  Tjenester   I  Problemløsning   I  Om oss   I  Kontakt   I  Blogg  I  Personvernerklæring  I 
  • Forside
  • Tjenester
  • Problemløsning
  • Om oss
  • Kontakt
  • Blogg
  • English