Jeg har jobbet med Viking Venture i en årrekke og har stor respekt for hvordan de finner, velger og bidrar til å videreutvikle selskapene de investerer i. De har anbefalt meg til endel av sine porteføljeselskaper, og Inlustro har bidratt med forretningsutvikling og markedsføring for flere av dem de siste 5 årene, bl.a. 4Subsea. Jeg har også holdt foredrag på deres Vikinglaug-events, samt sitter i styret i porteføljeseskapet Xait.
Er man et selskap i vekst med tanker om å skalere og dra inn venture-kapital, ville jeg varmt anbefale Viking Venture. De blir en god støttespiller for CEO og ledelsen, de har gjennom de siste årene utviklet et økosystem innen porteføljen som bidrar til svært effektiv erfaringsutveksling, og de gir solide verktøyer og KPI'er for god drift og vekst. I denne Viking Venture-artikkelen (LinkedIn) kan du lese om de beste KPI'ene innenfor software-as-a-service (SaaS) og hvorfor de er så opptatte av å måle akkurat disse parameterne. Over 400 online-versjoner av utdanning som gis på Ivy League-universiteter i USA, kan nå følges gratis for alle som har tilgang til internett. Når man allikevel er korona-fast hjemme, kan man i hvert fall få gleden av å lære noe nytt. Det er tilgjengelige kurs i alt fra data-analyse, programmering og matematikk til kunst, design, markedsføring, forretningsutvikling og historie. Benytt sjansen til litt hjernetrim her (Freecodecamp.org).
Simon Sinek har undersøkt gruppedynamikk i amerikanske Navy SEALs og undersøkt hvilke lagkamerater de foretrekker å jobbe med. I grupper som dette, hvor man skulle tro at kompetanse og høy ytelse slår sterkest ut, er resultatet ikke som forventet. Tillit er viktigere. De vil heller jobbe med folk de stoler på enn de aller flinkeste. Godt fremstilt av Sinek i denne 2 minutters videoen, som ikke er mer vitenskapelig enn at han har snakket med Navy SEALs, men som allikevel gir et godt bilde på hva som skaper gode resultater, også i næringslivet. Og en påminning om at integritet og tillit fungerer bedre enn stort ego og selvhevdende adferd. ... også når det gjelder kjøp av tjenester fra konsulenter, det være seg data-analytikere, designere, software-utviklere, strategiske rådgivere, skribenter, forretningsutviklere, tekniske eksperter osv.
God artikkel av Brigette Hyacinth, som tar opp hvordan eksperter innen ulike felt presses på pris, og hvordan det går utover kvaliteten på viktige tjenester. Les artikkelen her. Det er flott at man som gründer har tilgang på tjenester fra konsulenter i innland og utland som gjør at man kan drive fornuftig også i en startfase, men man kan spare seg til fant ved å velge hjelpere som ikke er så erfarne og dyktige som man trodde. Prispress har med andre ord en pris. Nyttig lesing for både kjøpere og selgere av eksperttjenester. Veldig interessant TED-Talk om hvordan man kan lure hjernen til å lære mer, på en bedre måte. For selskaper som ønsker å bygge en sterk og positiv bedriftskultur kan dette være viktig innsikt. Anbefales! Daglig leder i solcelle-selskapet Otovo, Andreas Thorsheim, er intervjuet av Magnus Peter Harnes i Shifter, og artikkelen er nyttig å dele videre, fordi den beskriver hva det koster å lykkes. I tillegg gis det flere gode råd til andre gründerselskaper.
"Den rene og skjære mengden av dassbranner er litt overveldende", som Thorsheim sier. De viktige bruddpunktene fra å være et startup på 10-12 personer til å bli et selskap på rundt 40 ansatte, og hvordan man bør gå videre til skaleringsfasen etter dette, beskrives på en god måte. Les artikkelen her. Interbrand har gjort en analyse av utviklingen til verdens ledende varemerker de siste 18 årene. Kilde og informasjon om analysemetode finner du her. For øvrig er filmsnutten både selvforklarende og tankevekkende. Snurr film! Henrik Lid Scharff i Inlustro har jobbet med det norske luftfartselskapet Acams siden 2014, og på NHOs årskonferanse den 9. januar i år, ble Acams trukket frem som eksempel på vellykket norsk eksportvirksomhet. Under åpningstalen til presidenten i NHO, Konserndirektør i Hydro Arvid Moss, ble Acams dratt frem som et teknologiselskap som lykkes internasjonalt ved å utstyre flyplasser rundt omkring i verden med avansert, norskutviklet teknologi. Svært hyggelig anerkjennelse for Acams, og jeg anbefaler å se gjennom videoen fra åpningstalen, dersom du ikke hadde anledning til å delta på NHO-konferansen. Der gis flere gode eksempler på norske selskapers innovasjon og internasjonalisering. Magasinet Wired publiserer mange interessante tech-artikler (om enn svært USA-fokuserte), og siden vi nå feirer inngangen til 2019, er det interessant å se på hva Wired mener er sitat-høydepunkter fra 2018. Fra amerikanske senatorers (manglende) forståelse av Facebook til hemmelige kunstig intelligens-prosjekter i Google, og hvordan verden i 2018 krysset enda en teknologisk grense med genmanipulering via CRISPR.
"THE BEST TECH QUOTES OF THE YEAR" fra Wired 30/12/18. Marketing automation, eller automatisert markedsføring, er et veldig godt verktøy for å 1) samle inn nye leads, 2) skalere og profesjonalisere markedsarbeidet, 3) sørge for å ikke være irriterende for målgruppen (du tiltrekker deg folk med godt innhold i stedet for å dytte markedsføring ut - mao. "pull vs push marketing") og sist, men ikke minst 4) lære mer om hva markedet er interessert i.
I praksis er marketing automation enkle oppsett og maler som gjør at en mottager automatisk får noe han eller hun ber om, fra for eksempel en nettside. Man kan også sette opp arbeidsflyt i programmet man har valgt, som gjør at mottageren får annet relevant innhold etter enn viss tid, blir invitert til seminarer, blir bedt om å svare på en survey/undersøkelse, følges opp av noen i selskapet osv. Det finnes mange muligheter, men det enkle kan ofte være det beste, også her. Noen tips dersom dere tenker på å starte med marketing automation: 1. Sørg for integrering med CRM Pass på å velge en leverandør som integrerer godt med CRM-programmet selskapet benytter. Hvis ikke, ender man i praksis med to databaser som skal vedlikeholdes. Det er vanskelig nok å holde styr på én. 2. Sørg for god "due diligence" ved valg av leverandør Sjekk flere leverandører. Det er mange å velge mellom. Husk at mange sier at de tilbyr marketing automation, mens det i praksis begrenser seg til mer eller mindre avansert epost-utsending. Velg noen som har holdt på en stund, som tilbyr vid funksjonalitet og som har god opplæring og support. Når man først har valgt, er man "stuck", for det er en betydelig byttekostnad - mer mht tid & ressurser enn i kroner & øre. 3. Sett av tilstrekkelig budsjett Marketing automation koster - ikke start dersom det ikke er godt rom i markedsbudsjettet. Pris per år: 50-100 000 kroner hos leverandørene som leverer gode og komplette løsninger. Dette er den rene abonnementsavgiften, og det påløper gjerne CRM-bistand og andre kostnader i tillegg. Igjen, se an behovet. Dersom selskapet egentlig bare trenger å få sendt ut eposter på en god måte, er det mye enklere og billigere å bruke for eksempel MailChimp. 4. Sett av tid - og ha flinke folk til å gjøre jobben Marketing automation tar tid. Det finnes ingen automatikk i å SETTE OPP marketing automation-flyten, ironisk nok. Det er svært manuelt og nitidig arbeid. Design og logikk er viktig, en gjennomtenkt strategi likeså. Sørg for å ha tilstrekkelige ressurser enten internt eller eksternt som forstår hva automatisert markedsføring er - og hva det kan gjøre for selskapet. Følger man disse enkle kjørereglene, kan marketing automation bli et kraftfullt verktøy. Noen tilbydere som leverer gode tjenester på mer eller mindre samme nivå: Hubspot ClickDimensions Marketo Pardot (SFDC) ... men det finnes mange, mange andre. Det er flust av evalueringer av de ulike løsningene på nettet, ref. punkt 2. Ta gjerne kontakt med meg dersom dere har spørsmål eller trenger råd. Lykke til! Den 25. mai 2018 trer GDPR-forordningen i kraft i EU, og 1. juli 2018 skjer det samme i Norge. GDPR kan se ut til å gjøre jobben for markedsførere vanskeligere på kort sikt, men på lengre sikt blir virkemidler som epost-markedsføring og marketing automation høyst sannsynlig enda mer effektive. Dessuten er det liten tvil om at vi både som forbrukere og profesjonelle vil nyte godt av at personvern og datasikkerheten bedres.
Er din virksomhet ikke er helt klar til å møte den nye virkeligheten med GDPR og lurer på hvordan dere skal bli "GDPR ready"? Nedenfor finner du et par tips. 1. Databasen må kartlegges - ingen vei utenom Først og fremst må alle kontakter i CRM/databasen kartlegges. Hvem er kunder, hvem er prospects, hvem bør uansett egentlig bare kastes ut av basen? Hvordan kom disse kontaktene inn i CRM? For pågående kundeforhold kan det være dekning for kommunikasjon iht GDPR artikkel 6.1 (f). For alle andre kontakter skal aktivt samtykke innhentes. Dokumentér arbeidet med denne kartleggingen. 2. Tredjepartsavtaler - hvem har tilgang til data? Som eier av persondata, har du en rolle som "Controller" av disse dataene. Sikkerheten er med andre ord ditt selskaps ansvar, uansett om andre selskaper får tilgang til dataene gjennom samarbeidsavtaler. Det kan for eksempel være epost-programmer og/eller marketing automation-selskaper. Deres rolle er som "Processor", som håndterer data på ditt foretaks vegne. Dette skal brukere vite om, og det skal klargjøres i personvernerklæringen. 3. Nye kontakter - hvordan skal de innlemmes? Alle nye kontakter eller leads som kommer inn fra nettsiden eller andre kilder, skal gi aktivt samtykke. Det betyr at skjemaer ikke kan være forhåndsutfylt med "Ja, jeg ønsker å motta...". Du skal også kunne dokumentere når kontakten sa ja (eller nei). Det skal være veldig enkelt å avslutte abonnement på nyhetsbrev o.l. Dette medfører ingen store endringer fra tidligere, for de fleste selskaper har dette på stell, men forskjellen er at man selv skal hake av for "Ja, jeg ønsker å motta..." Med andre ord "automatikk - nei, takk". 4. Ny personvernerklæring - etter at kartlegging og prosesser er på plass Personvernerklæringen må oppdateres. Det finnes mange eksempler fra andre selskaper man kan låne innhold fra. Det kan være en god idé å la en advokat se på erklæringen etter at den er skrevet, men det er absolutt ikke nødvendig å starte fra "scratch". Det viktigste er å kartlegge hvilke data man prosesserer i dag (ref. punkt 1) og deretter formidle hvordan man samler inn data og hva de brukes til. Det skal være lett å finne ut av hva slags informasjon som hentes inn fra f.eks. nettsiden din, slik at man kan ta et valg om det er greit eller ikke. De aller fleste nettsider bruker cookies for å samle informasjon fra f.eks. Google Analytics, men det skal gjøres helt tydelig at det skjer også hos dere. Det er en del andre punkter som skal være med i erklæringen som jeg ikke tar med her. Hovedformålet er imidlertid ganske enkelt: Du har fra nå av plikt til å oppgi hva du samler inn og hvorfor. De fleste B2B-selskaper har ikke sensitiv informasjon lagret; det er som oftest epost-adresse, selskapsnavn, navn på kontakten og telefonnummer. Du skal allikevel gjøre det tydelig hva du har av persondata og hvordan det brukes i markedsføring og kommunikasjon - og selvsagt sørge for at dataene slettes ved ønske. Kontakt oss eventuelt dersom du trenger mer informasjon om hva som må være med i en personvernerklæring. 5. Start arbeidet, hvis du ikke allerede er i gang Viktigst av alt: Det er mye bedre å ta tak i GDPR ved å gjøre kartlegging og utforme nye rutiner, og som resultat av dette revidere personvernerklæringen (eller skrive en, hvis den ikke finnes fra før) enn ikke å gjøre noen ting. Datatilsynet vet at det trengs tid for at dette er 100% i orden hos alle SMB-selskaper, men det vil uansett være en større synd å unnlate å forholde seg til GDPR enn å gyve løs og fomle litt i starten. Det kommer til å være mye informasjon om dette fremover, som gjør oss alle flinkere til både å forstå og ta i bruk alle fasetter av GDPR. Kreativ sperre? Her er noen tips for å anspore til innovasjon og kreativ tenkning. TED Talks er kanskje ikke hva de engang var, men denne samlingen har flere svært gode og underholdende 12 minutters-foredrag som er vel verdt å få med deg. Her er hele listen og saken i Entrepreneur.com
Jeg har utviklet en modell som jeg ofte benytter i workshop med nye kunder som ønsker en revisjon av markedsstrategien. Modellen, som kan kalles "Den hellige treenighet for markedsføring", angir hva som egentlig trengs når man skal lykkes med en kommunikasjons- og markedsstrategi. Dette er i grunnen ikke så veldig mystisk, men veldig ofte blander man snørr og barter, slik at man egentlig bare gjennomfører ett eller to elementer av det som trengs for å få resultater fra markedsarbeidet. Da kan både innsats og investerte midler være bortkastet. Det blir som å bake en kake, det blir ikke noe særlig ut av den hvis du ikke tar med alle ingrediensene.
Den hellige treenighet består av 3 elementer:
Innhold - det vi skaper. Det være seg tekster, filmer, pressemeldinger, eposter, produktark, presentasjoner, kundereferanser osv. Mange tenker at det er tilstrekkelig å lage masse flott innhold, så løser det seg selv. Det gjør ikke det. For det første må innholdet være relevant for målgruppen - kvalitet fremfor kvantitet. For det andre hjelper det lite hvis ingen ser det du lager. Distribusjon - faktisk spredning av innholdet i ulike markedskanaler. Nettsiden, presseoppslag, messer og konferanser med stand eller som taler, rapporter fra analytikere, salgsmøter, epost-kampanjer osv. Mange tenker at det gjelder å spre det man har så mange steder som mulig. Det betyr ofte at man sprer dårlig innhold i for mange kanaler, til altfor høy kostnad. Dessuten er det liten vits i å være "overalt" dersom målgruppen ikke er det. Hvis nøkkelkunden ikke er på twitter, hvorfor skal du? Struktur - hvordan vi sørger for at innholdet vi har laget og distribusjonskanalene vi benytter ikke blir "on-offs", men derimot skalerer. Mange gjør en iherdig innsats med både innhold og distribusjon, men glemmer at det er lurt å sørge for at ting skjer litt mer av seg selv neste gang. Dette elementet handler om såkalt "marketing automation" og om CRM-systemer og nettsider som gjør skalering mulig. Her er det mye å hente. Når det er sagt, er det svært lite automatisk å sette opp marketing automation, tvert imot krever det både tid, forretningsinnsikt og en viss investering. Men det er verdt det på sikt. I bunnen bør det naturligvis ligge en god visjon for selskapet, tydelige mål og KPI'er, klar selskapsstrategi, en sterk visuell og språklig profil og ikke minst en positiv bedriftskultur. Så enkelt, men akk så vanskelig. Men det får vi snakke om en annen gang. Se gjerne på vedlagte presentasjon over hva som typisk ligger i de tre elementene for et B2B-selskap. Ta gjerne kontakt hvis du ønsker mer utfyllende informasjon om denne måten å tenke på. Lykke til! Salcape AS ble nylig omtalt i TU i en artikkel av journalist Odd Richard Valmot om selskapets kontrakt med Feiring Bruk om fjerning av CO2 i asfaltproduksjon. Valmot intervjuet også Scharff i desember 2016, og denne artikkelen vekket interesse for teknologien i ledelsen i Feiring Bruk.
"Vi ser at teknologien som Salcape utvikler i Norge kan bli et bedre alternativ enn de aminbaserte prosessene som er på markedet i dag", sier sivilingeniør Margrethe Ollendorff Lien, medeier og ansvarlig for innovasjon og forretningsutvikling i Feiring Bruk. "For oss er det årlige utslippet av CO2, slik som det Feiring Bruk har, et perfekt pilotprosjekt. Det er stort nok til at vi kan verifisere teknologien og gjøre den klar for ekstraksjonsanlegg i mye større skala. Vi merker nå stor interesse for teknologien vår og jobber også i et prosjekt sammen med Wärtsilä i Moss", sier daglig leder i Salcape, Henrik Lid Scharff. Les saken i Teknisk Ukeblad her Kapitalbehov kommer tidlig opp som problemstilling i de fleste startups. Men hvor lurt eller nødvendig er det å dra inn VC-selskaper (Venture Capital) for tidlig? TechCrunch har gjort en kartlegging av store selskaper som en gang var små, og som klarte seg uten VC-kapital i tidlig fase. Lynda, MailChimp, GitHub og Shopify er blant eksemplene. Nå er det nok i større grad blant California-baserte startups at det har forekommet uheldige "VC-overdoser", mens kapitalmangel og fraværende investorer er et langt vanligere problem i Norge. Artikkelen kan allikevel være interessant også for norske gründerselskaper. I det minste kan den vise at det ER mulig å lykkes - også uten en større kapitalinnsprøytning fra VC-investorer. Les artikkelen fra TechCrunch her.
|
BloggBerit Lid Scharff er partner i Inlustro Consulting. Berit er opptatt av nyskapning og bærekraft i næringslivet og skriver spesielt om hvordan innovative gründerbedrifter kan klare overgangen fra genial idé til vellykket kommersialisering. Kategori
All
Arkiv
September 2024
|